یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


آیا کامپیوترهای اندرویدی ارزان، می‌توانند شکاف فقر در دنیای دیجیتال را پُر کنند؟

استفاده از اینترنت همراه در حال افزایش است، و از این رو تعداد کل کاربران اینترنت نیز فزونی می‌گیرد. با این حال هنوز یک شکاف دیجیتالی مشاهده می‌شود، به خصوص در کشورها و اقتصادهای در حال توسعه، جایی که به خاطر قیمت گران کامپیوترها، دسترسی به اینترنت مختص قشر نخبه یا نیمه نخبهٔ جامعه است. گاهی هم البته دلایل فقط اقتصادی نیستند، بگذریم!

اما در حاشیه شاهد رشد تکنولوژی‌هایی هستیم که هدفشان پر کردن شکاف فقر در دنیای دیجیتال از طریق عرضه کامپیوترهای شخصی بسیار ارزان و مبتنی بر اندروید است. برای مثال aPC یا همان android PC فقط 49 دلار قیمت دارد ولی قادر به ارائه تجربه کامل استفاده از کامپیوتر، البته نسبت به قیمتش است.

aPC از یک نسخه اختصاصی اندروید استفاده می‌کند که برای کار با کیبورد و موس ساخته شده. انواع پورت‌های ورودی و خروجی نیز روی آن جاسازی شده که به کاربران امکان می‌دهد aPC را به تلویزیون یا مانیتور متصل کند. مشخصات آن عبارتند از:

- پردازنده 800 مگاهرتزی
- رم 512 مگابایت از نوع DDR3
- 2 گیگابایت حافظه فلش
- گرافیک داخلی دو بُعدی و سه بُعدی با روزولوشن 720p
- یک پورت HDMI، یک پورت VGA، چهار پورت USB 2، خروجی صدا و ورودی میکروفون
- شکاف حافظه جانبی microSD
- پورت اترنت برای شبکه و اینترنت
- اندازه کلی: 170 در 85 میلیمتر
aPC بیشتر یک کامپیوتر اَبری به شمار می‌رود و توان پردازشی آن پایین است ولی سازندگانش معتقدند اکنون کارکرد اصلی کامپیوترها تغییر کرده و اکثرشان وسایل اتصال به اینترنت هستند و اینکه «الآن اینترنت است که رایانش را تعریف می‌کند.» به راستی هم که کامپیوترهای سنتی، گران و بیش از اندازه قدرتمند و نرم‌افزارهای آنها نیز حجیم و کُند است.

ولی جدای از اپلیکیشن‌های اَبری، aPC همراه با اپلیکیشن‌های داخلی مثل مرورگر اینترنت، انگری بردز (!)، و چیزهایی از این دست عرضه می‌شود و البته که به گوگل پلِی هم دسترسی کامل خواهد داشت که غنی‌ترین معدن اپلیکیشن‌ها است.

در کنار aPC محصول دیگری از همین خانواده را داریم که FAVI SmartStick نامیده شده. این محصول 50 دلاری، با ابعاد کوچکش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

Screen-Shot-2012-09-28-at-3.40.28-PM.jpg

تصور کنید که یک تلویزیون HD دارید ولی پول یا انگیزه کافی برای خرید یک تلویزیون هوشمند (Smart TV) گران و پر زرق و برق را ندارید. در اینجا SmartStick به کمک شما می‌آید و با اتصال به تلویزیون فعلی‌تان، آن را بدل به یک تلویزیون هوشمند مجهز به اندروید 4.1 می‌کند!

جرمی یانکر مؤسس کمپانی FAVI Entertainment می‌گوید: «ما واقعاً از معرفی این دستگاه هیجان زده‌ایم. خیلی راحت می‌تواند برای کار یا بازی استفاد شود. SmartStick امکاناتی خیلی بیشتر از باکس‌های تلویزیونی (مثل Apple TV) را ارائه می‌دهد و برای شما تلویزیون هوشمند، کامپیوتر و سینمای خانگی را یک جا گرد آورده.»

SmartStick جیلی بیلی را به همراه 4 گیگابایت حافظه داخلی، وای-فای، پشتیبانی DLNA برای به اشتراک‌گذاری محتواهای چند رسانه‌ای و نیز دسترسی به گوگل پلِی در خود دارد و نسخه 8 گیگابایتی آن هم با قیمت 80 دلار عرضه می‌شود.

در یک جمع‌بندی خلاصه، می‌شود گفت که جدای از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها که نسبتاً گران هستند، ابزارهای جدیدی مثل aPC و SmartStick دارند مفهوم پُست پی‌سی را به سطحی جدید می‌برند. سطحی که در آن، کامپیوترها نه فقط می‌توانند در دسترس کاربران عادی قرار بگیرند بلکه حتی کاربران بسیار کم بضاعت هم می‌توانند بدن نیاز به صرف هزینه هنگفت برای خرید یک دسکتاپ یا لپ‌تاپ، تجربه زندگی دیجیتال و اتصال به اینترنت را داشته باشند.

هر چه کمپانی‌های بیشتری وارد این میدان جدید شوند و تمرکز بیشتری شکل بگیرد، تصور اینکه شاید روزی اندروید بدل به سیستم عامل غالب در بازار دستکتاپ شود نیز واقعی‌تر جلوه می‌کند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا در صورت امکان، خودتان خریدار چنین کامپیوترهای ارزانی خواهید شد؟ فکر می‌کنید قشر ضعیف جامعه از آن استقبال خواهند کرد؟

منبع: سایت ناریجی ، نیما دادگستر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 10 / 7 / 1391برچسب:, ] [ 8:36 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User